Hopp til innholdet
Lønn

Vis hjelpemeny

Slik håndterer du oppsett mot Altinn 2.0

Sist oppdatert 04.12.2025

1. Gå til Altinn og logg inn. 

2. Klikk på Gå til gammel løsning (inntil videre). 

Nyhet! I løpet av 2026 skal flere tjenester flyttes over til den nye Altinn 3.0-plattformen. Les mer om hva dette vil bety for deg her

3. Velg aktuelt selskap. Klikk på profil i toppmenyen og velg Avanserte innstillinger.

Du må ha nødvendige rettigheter i Altinn for å rapportere på vegne av selskapet. Uten disse rettighetene vil du ikke ha tilgang til å sette opp kommunikasjonen mellom Altinn og regnskapssystemet. Ta kontakt med Altinn brukerstøtte dersom du har problemer med tilganger. 
4. Sett en eventuell beskrivelse og skriv inn ønsket passord. Velg Eika Regnskap under Type datasystem
NB! Noter deg passord og ID. Dette skal senere registreres i regnskapssystemet. Ikke bruk spesialtegn i passordet (for eksempel @, #, %, &, /, ?, !, osv.), da dette vil føre til feilmelding.

4. Gå til Altinn i venstremenyen og velg Altinn – Innstillinger. 

5. Legg inn passord og ID fra Altinn. Sett foretrukket språk og klikk på Lagre.

6. Velg Test innlogging. 

Vær oppmerksom på at systemet kun sjekker om dette er en gyldig ID. Du må selv sjekke at SystemID og passord er gyldig for aktuelt selskap.