Hopp til innholdet
Logg inn
Velkommen til vårt hjelpesenter

Vis hjelpemeny

Problemer med pålogging ved henting av tilbakemelding/skattekort fra Altinn

Sist oppdatert: 30.04.2024

Dersom du får feilmelding ved forsøk på å logge på med SMSpin kan dette skyldes at brukernavn/passord er feil

 

Vær oppmerksom på at det er SMSpin som skal benyttes og ikke MinID, BankID eller lignende. Dersom du i løpet av kort tid har gjort tre forsøk der påloggingen feiler, blir brukeren din låst i 60 minutter av Altinn.

 

1. Gå til Altinn.no og logg på med den påloggingsmetoden du vanligvis benytter. Sjekk at du har valgt korrekt selskap før du går til neste steg.

2. Klikk på Profil og velg Avanserte innstillinger. 

3. Under innloggingsinformasjon kan du klikke på Endre passord. Sørg også for å sjekke at det er satt hake ved Tillat innsending fra applikasjon eller system med dette brukernavnet og passordet. 

4. Se over at brukernavn og mobilnummer stemmer. Fødselsnummer kan benyttes som brukernavn. 

5. Klikk Lagre. 

Dersom du fremdeles får feil, kan det være at du ikke har tilstrekkelige rettigheter til å hente tilbakemelding på a-meldingen for dette selskapet. Merk at brukeren må ha en av følgende tilganger på selskapet i Altinn for å kunne hente skattekort:

  • Regnskapsfører lønn
  • Regnskapsfører med signeringsrettighet
  • Regnskapsfører med signeringsrettighet
  • Regnskapsmedarbeider
  • Utfyller/Innsender
  • Begrenset signeringsrettighet

Informasjon om roller og rettigheter finner du på Altinn.no