Slik registrerer du påkostninger på eiendeler
Sist oppdatert 27.08.2025
Hvis det er foretatt påkostninger på en eiendel i saldogruppe E, F, G, H eller I, kan du registrere beløpet på aktuell eiendel.
Registrering av påkostninger kan være aktuelt ved følgende
- Saldogruppe E – Skip, fartøyer, rigger mv.
Ombygging eller utvidelse av kapasitet. - Saldogruppe F – Fly, helikopter
Oppgraderinger av f.eks. instrumenter og innredning. - Saldogruppe G – Anlegg for overføring og distribusjon av el, vann og avløp
Utvidelser eller tekniske oppgraderinger. - Saldogruppe H – Bygg og anlegg, hoteller, losjihus, produksjonslokaler mv.
Påbygg, tilbygg, ombygging, annen heving av standard. - Saldogruppe I – Forretningsbygg
Utvidelser, fasadeendringer, innredning eller tilsvarende som øker standard.
Hvordan registrere påkostninger
Beløpet må på forhånd være bokført mot tilhørende hovedbokskonto (eiendelskonto) i regnskapet. Har du bokført mot en eiendelskonto, vil du bli møtt med en informasjonsmelding når du klikker Regnskap og Eiendeler i venstremenyen, hvor systemet spør om du ønsker å registrere dette som en ny eiendel eller som en påkostning på en eksisterende eiendel. Eventuelt kan du følge denne fremgangsmåten:
1. Gå til Regnskap i venstremenyen og velg Eiendeler
2. Klikk på aktuell eiendel, og deretter på de tre kulepunktene
3. Legg inn summen i feltet Påkostningsbeløp (ekskl. mva.)
4. Klikk på Registrer påkostning