Hopp til innholdet
Logg inn
Regnskap

Vis hjelpemeny

Slik registrerer du påkostninger på eiendeler

Sist oppdatert 27.08.2025

Hvis det er foretatt påkostninger på en eiendel i saldogruppe E, F, G, H eller I, kan du registrere beløpet på aktuell eiendel.

Registrering av påkostninger kan være aktuelt ved følgende

  • Saldogruppe E – Skip, fartøyer, rigger mv.
    Ombygging eller utvidelse av kapasitet.
  • Saldogruppe F – Fly, helikopter
    Oppgraderinger av f.eks. instrumenter og innredning.
  • Saldogruppe G – Anlegg for overføring og distribusjon av el, vann og avløp
    Utvidelser eller tekniske oppgraderinger.
  • Saldogruppe H – Bygg og anlegg, hoteller, losjihus, produksjonslokaler mv.
    Påbygg, tilbygg, ombygging, annen heving av standard.
  • Saldogruppe I – Forretningsbygg
    Utvidelser, fasadeendringer, innredning eller tilsvarende som øker standard.

Hvordan registrere påkostninger

Beløpet må på forhånd være bokført mot tilhørende hovedbokskonto (eiendelskonto) i regnskapet. Har du bokført mot en eiendelskonto, vil du bli møtt med en informasjonsmelding når du klikker Regnskap og Eiendeler i venstremenyen, hvor systemet spør om du ønsker å registrere dette som en ny eiendel eller som en påkostning på en eksisterende eiendel. Eventuelt kan du følge denne fremgangsmåten:

1. Gå til Regnskap i venstremenyen og velg Eiendeler

2. Klikk på aktuell eiendel, og deretter på de tre kulepunktene

3. Legg inn summen i feltet Påkostningsbeløp (ekskl. mva.)

4. Klikk på Registrer påkostning

NB: Hvis påkostningen er bokført på en annen konto enn den aktuelle eiendelen, vil systemet automatisk flytte saldo for påkostning til eiendelens hovedbokskonto i regnskapet.
Du kan reversere påkostningen ved å gå til aktuell eiendel, klikke på fanen Påkostninger og deretter Reverser påkostninger.