Hopp til innholdet
Logg inn
Velkommen til vårt hjelpesenter

Vis hjelpemeny

Slik setter du opp en eFaktura

Sist oppdatert 15.04.2024

1. Gå til Markedsplass i venstremenyen og velg Moduler. Bla ned til Utvidelser og klikk på Aktiver under e-Faktura B2C.

2. Fyll ut nødvendig informasjon i dialogvinduet og klikk på Aktiver Efaktura.

Du vil motta en e-post når produktet er aktivert. Når produktet er aktivert vil det, basert på organisasjonsnummer, registreres en ny avtale hos Nets. Denne avtalen muliggjør både sending av eFaktura fra systemet, og registrering av nye eFaktura-mottakere. Kunder som har godkjent Ja Takk Til Alle eFaktura-avtaler vil automatisk markeres som mulige eFaktura-mottakere. Systemet kjører ukentlig avsjekk mot denne godkjenningen basert på følgende kriterier:

  • Telefonnummer og epost-adresse
  • Telefonnummer eller epost-adresse i kombinasjon med adresse eller kundenavn
  • Fødselsnummer eller organisasjonsnummer

Det er derfor viktig at kundekortet inneholder mest mulig informasjon om kunden. 

3. Gå til innstillinger i toppmenyen og velg Utsendelse under Verktøy. Klikk på Opprett ny utsendelsesplan.

4. Sett navn på utsendelsesplanen og fyll ut ønsket prioriteringsrekkefølge. Sørg for at eFaktura ligger som første tilgjengelige valg i oppsettet. Sett hake ved Sett som firmastandard dersom du ønsker dette, og velg Lagre.

Obs! Vær oppmerksom på at forfallsdato på fakturaen må minst settes 3 dager fram i tid for eFaktura.

Systemet vil nå automatisk velge eFaktura til de sluttkundene som har etablert en eFaktura-avtale, og velge neste prioritet i utsendelsesplanen for de som ikke har aktivert eFaktura enda.