Hopp til innholdet
Logg inn
Salg

Vis hjelpemeny

Slik aktiverer du EHF (mottak og sending av elektronisk faktura)

Sist oppdatert 19.05.2025*

EHF står for Elektronisk Handelsformat og er en standard som lar deg sende fakturaer elektronisk rett til mottakerens bank eller regnskapssystem. I Eika Regnskap kan du både sende og motta EHF-fakturaer. Dette sparer deg for tid, og gjør det enklere for kundene dine å betale deg. Samtidig kan du motta fakturaer direkte i systemet, noe som gir deg en raskere og mer effektiv prosess.

For å aktivere EHF må du aktivere to moduler; EHF Mottak og EHF Sending. Følg veiledningen under, for å aktivere begge to.

 

Aktivere EHF Mottak

1. Gå til Markedsplass i venstremenyen og velg Moduler. Bla ned til Utvidelser og klikk på Aktiver under EHF Mottak.

2. Fyll ut informasjon og velg Aktiver EHF mottak. Systemet oppdager automatisk hvilke kunder som kan motta EHF

Aktivere EHF Sending

1. Gå til Markedsplass i venstremenyen og velg Moduler

2. Bla ned til Utvidelser og klikk på Aktiver under EHF Sending.

Firmaet vil nå registreres i ELMA-registeret basert på organisasjonsnummer. Dette indikerer at firmaet kan motta EHF på systemets aksesspunkt. Merk at dersom du har benyttet EHF i et annet økonomisystem må denne tjenesten deaktiveres først.
Nå vil du se at modulene ligger med status Aktiv under Aktiverte moduler og utvidelser, og du er klar til å både motta og sende EHF i Eika Regnskap!