Slik lager du en ny autobankavtale
Sist oppdatert 21.11.25
Dette er en stegvis veiledning for hvordan du aktiverer Autobank i regnskapssystemet, inkludert informasjon om valget mellom Regnskapsgodkjente Betalinger (RGB) eller manuell ettergodkjenning i nettbanken.
1. Gå til Markedsplass i venstremenyen og velg Moduler. Klikk på Aktiver under Autobank.
4. Du får nå en e-post fra Aritma…
For deg som er kunde i en Eika-bank
Du kan se bort fra instruksjonene i e-posten fra Aritma og bestiller heller bankintegrasjon direkte i bedriftsnettbanken.
1. I nettbanken, gå til ☰ Meny → Produkter og tjenester → Søknad og bestilling
2. Velg Bankintegrasjon.
3. Bekreft kontaktpersonens personalia.
4. Fyll ut e-post og telefonnummer for representantene som skal signere dokumentet.
5. Velg Eika Regnskap i listen over økonomisystem.
6. Velg ønskede meldingstyper.
7. Velg konto for innbetalinger. Hvis kontoen ikke allerede står oppført kan du skrive inn kontonummer manuelt.
8. Bestill OCR-avtale ved behov. Du vil da bli sendt videre til en egen bestilling for OCR, etter at bestilling for Bankintegrasjon er ferdig utfylt og sendt inn.
For deg som har kundeforhold i en annen bank
Følg instruksjonene i e-posten fra Aritma.
Opprette ny Autobankavtale i tillegg til eksisterende avtale
Det er mulig å opprette en ny autobankavtale til tross for at det finnes en eksisterende avtale i systemet. Dette kan være aktuelt dersom det er ønskelig å ha flere aktive autobankavtaler, eller ved ønske om å bytte bank.
1. For å opprette en ny autobankavtale går du først på Bank i venstremenyen og velger Utbetalinger.
2. Gå til de tre kulepunktene (⋯) og velg Ny autobankavtale.