Hopp til innholdet
Logg inn

Vis hjelpemeny

Slik håndterer du avviste utbetalinger

Sist oppdatert 09.04.2025

1. Gå til Bank i venstremenyen og velg Utbetalinger.

2. Klikk på fanen Avvist for en oversikt over betalinger som av ulike årsaker er avvist av Aritma eller banken.

I feltet Statustekst får du vanligvis en indikator på hva som har feilet, for eksempel feil/ugyldig KID, manglende godkjenningsrettigheter i banken, eller at betalingen er slettet manuelt. Dersom du ønsker å legge alle de avviste betalingene tilbake i betalingslisten klikker du på Legg alle tilbake til ubetalt.

Du kan også sette hake ☑ ved enkelte betalinger, og legge kun disse tilbake til ubetalt. Alternativt kan du slette valgte betalinger dersom de ikke skal betales på nytt. Dette styrer du fra ▼nedtrekkslisten til høyre.

Hvis du ønsker å håndtere en enkeltbetaling, kan du klikke på de tre kulepunktene tilhørende betalingen. Derfra kan du velge å legge betalingen tilbake til ubetalt, endre og legge tilbake til ubetalt, slette betalingen eller bokføre den manuelt.

3. Du kan enkelt finne en oversikt over avviste utbetalinger under Hjem i venstremenyen.