Varsel ved utbetaling som har stoppet opp
Sist oppdatert 06.03.2024
Når en utbetaling har stoppet opp i utbetalingsløpet, eller systemet ikke har fått tilbakemelding på at denne har gått ut av bank innen to dager etter betalingsdato, vil det bli generert et varsel på e-post til brukeren som har opprettet betalingene.
En utbetaling kan stoppe opp tre steder i prosessen:
- I regnskapssystemet. Utbetalingen feiler i det den opprettes, og blir ikke videreført.
- Utbetalingen stopper opp hos Aritma (tidligere Zdata). Dette kan ha ulike grunner, for eksempel feil i kontooppsett.
- I banken. En betaling kan ha blitt overført fra regnskapssystemet til banken, men likevel ikke gått ut av bank på forfallsdato. Når en betaling er overført banken er dette i prinsippet ikke noe som skal løses fra regnskapssystemet, og du må kontakte banken for å finne ut hvorfor betalingen ikke har gått ut av banken på forfallsdato.
Betalingen har stoppet opp før bank
Dersom en betaling har stoppet opp i regnskapssystemet eller hos Aritma, vil den ha status Generert betalingsbunt eller Fil mottatt av ZData (Aritma). Dersom denne statusen ikke har endret seg innen 4 timer, vil systemet tolke dette som at betalingen har feilet og ikke er videreført til banken. Det vil da bli generert et varsel på e-post.
I e-posten vil du få følgende informasjon (med eksempelverdier):
- Første forfallsdato: 15.11.2022
- Antall betalinger: 2
- Total beløp: 3049,-
- Bunt: 370
Dette indikerer at det er bunt nr. 370 som har stoppet opp. Du finner igjen bunten under Bank og Utbetalingsbunter. Det er også mulig å filtrere på bunt inne på utbetalinger ved å bruke avansert filtrering, du vil da enkelt få oversikt over hvilken status betalingen har:
Ta kontakt med support dersom en utbetaling har stoppet opp før den har nådd banken.
Betaling er overført til bank, men har ikke gått ut av banken
Dersom en betaling er overført bank, betyr dette at betalingen er overført fra Aritma til banken. Når betalingen går ut av bank, vil systemet motta en returfil og betalingen i systemet vil få status Fullført. Dersom systemet ikke mottar returfil på at betalingen er betalt innen to dager etter betalingsdato på betalingen, vil det bli generert en e-post tilsvarende den beskrevet over.
Betalinger som feiler i banken vil som hovedregel få status Avvist, og betalingen vil da havne i Avvist-flyten i systemet. Betalinger som ikke har gått ut av bank på forfallsdato/betalingsdato har i utgangspunktet ikke feilet, men betalingene kan for eksempel mangle godkjenning. Dersom betalingen er overført banken, må du undersøke betalingen i nettbanken og eventuelt kontakte banken direkte slik at de kan bistå med å lokalisere feilen.