Hopp til innholdet
Tips og triks

Utleggstrekk skattekrav

Sist oppdatert 15.12.2025

Samordnet utleggstrekk

Utleggstrekk for skattekrav er innkreving av skatt som er pålagt av skatteoppkrever, eller krav fra andre myndigheter som Statens Innkrevingssentral eller NAV Innkreving. Se Skatteetatens sider om utleggstrekk eller veiledning til a-meldingen for mer informasjon om definisjoner på hva som skal rapporteres via A-meldingen.

Fram til 2026 kunne ansatte ha flere utleggstrekk fra ulike myndigheter. Fra og med 2026 samles alle krav inn i ett utleggstrekk per ansatt, uavhengig av kreditor, og dette kalles samordnet utleggstrekk.

Dette betyr at…

  • Skatteetaten håndterer fordelingen av trekket. Også endring av trekk vil bli automatisert. 
  • Arbeidsgivere får ett samlet trekk å forholde seg til.
  • Det nye trekket hentes inn i lønnssystemet, med få tasteklikk, ferdig utfylt og klar til utbetaling sammen med resten av lønnsutbetalingen. 

Fordeler:

  • Mindre manuelle prosesser, færre feil og bedre personvern.
    Du som arbeidsgiver vil ikke trenge å forholde deg til detaljer om den ansattes krav.

 

1. Skattetrekkskonto avvikles

Kravet om egen skattetrekkskonto fjernes. Fra 2026 skal både forskuddstrekk og utleggstrekk.Les mer om endringen her

  • Betales direkte til Skatteetaten første virkedag etter lønnsutbetaling.
  • Ikke lenger sikres med bankgaranti.

Endringen henger sammen med innføringen av samordnet utleggstrekk, som skal gjøre innbetalingsrutinene mer strømlinjeformede.

 

2. Betalingsfrister og rapportering for samordnet utleggstrekk

Nye frister er en viktig del av samordnet utleggstrekk, og arbeidsgivere bør gjennomgå at rutiner er oppdatert. Lønnssystemet vil varsle deg om å hente utleggstrekk, og så lenge du følger instruksene i lønnssystemet skal alt gå relativt automatisk. 

De viktigste endringene i systemet blir at…

  • Utleggstrekk får ny kode i a-meldingen.
  • Forfallsdato for forskuddstrekk og utleggstrekk blir første virkedag etter lønnsutbetaling. 

 

3. Overgangsperiode 2026–2029 – slik fases samordnet utleggstrekk inn

Vær oppmerksom på at gamle trekk ikke blir konvertert til den nye ordningen. I overgangsperioden må du som arbeidsgiver derfor håndtere både gamle og nye trekk parallelt. Den nye løsningen vil innføres gradvis, og ansatte vil få ordningen på ulike tidspunkter. Overgangsperioden skal sikre en smidig og kontrollert implementering av samordnet utleggstrekk uten at lønnsmedarbeidere må gjøre alt på en gang.

Klikk her for å lese alt om lønnsmodulen i regnskapssystemet Eika Regnskap