Hopp til innholdet
Logg inn
Tips og triks

Vis hjelpemeny

Slik avslutter du et selskap med sikkerhetskopi

Sist oppdatert 07.11.2024

Bokføringspliktige selskaper må oppbevare regnskapsmateriale i fem år etter regnskapsårets slutt. Dette kan etterleves ved å kjøpe sikkerhetskopi av selskapet.

Når du avslutter/sletter et selskap i Eika Regnskap, kan du velge å kjøpe sikkerhetskopi (backup) av selskapet i 5 år eller 10 år. Kjøp av sikkerhetskopi lar deg gjenopprette selskapet én gang ved behov. Kjøpet belastes én gang, og faktureres forskuddsvis mot kundeavtalen som selskapet tilhører. Det koster 300 kr for sikkerhetskopi i 5 år, og 600 kr for sikkerhetskopi i 10 år. Prisene som er oppgitt gjelder for hele perioden.

Les mer om oppbevaringsplikten på Altinn sine sider.

1. Gå til Min profil i toppmenyen, velg Lisensinformasjon og fanen Kundeavtaler

2. Velg kundeavtalen som selskapet tilhører, klikk på ⋯ de tre kulepunktene tilhørende selskapet du ønsker å avslutte, og velg Avslutt selskap.

3. Du blir nå tatt gjennom en veiviser. I første steg får du informasjon om hva du bør tenke på før du avslutter selskapet.

Merk! Du er selv ansvarlig for å avslutte integrasjoner.

4. Angi om du ønsker å kjøpe sikkerhetskopi eller ikke, ved å velge fra listen.

5. Du får nå en oppsummering av valgene dine. Fyll inn tallkoden og klikk på Avslutt selskap. Selskapet vil da slettes med det samme.

Hvis du senere får behov for å gjenopprette selskapet, kontakter du support. Hvis selskapet skal avsluttes med sikkerhetskopi på nytt, vil kundeavtalen bli belastet den samme kostnaden en gang til.