Hopp til innholdet
Logg inn
Velkommen til vårt hjelpesenter

Vis hjelpemeny

Slik kommer du i gang med Eika Regnskap

Sist oppdatert: 30.05.24

Det er naturlig at det dukker opp mange spørsmål når man starter i et nytt regnskapsprogram, enten man skal bytte program eller er en nyoppstartet bedrift.  Vi ønsker at du skal komme godt i gang med Eika Regnskap. Derfor har vi samlet alle de viktigste spørsmålene, samt en kom-i-gang video i denne artikkelen. 

Slik åpner du Eika Regnskap

Bank

For å få en god start i Eika Regnskap anbefaler vi at starter med å registrere bankkontoene dine og setter opp integrasjon mot disse, les mer her. NB! Om du har bankkonto i en bank i Eika Alliansen vil du ha fått mulighet til å sette opp innbetalinger og bankavstemming i kjøpsprosessen.

 

Åpningsbalanse i Eika Regnskap

Åpningsbalansen er din balanse den datoen du starter i Eika Regnskap. Du finner åpningsbalansen nederst under Innstillinger -> Regnskap 

Dersom du har et nystartet selskap blir åpningsbalansen enkel, med kun noen få poster å føre inn. Dette kan for eksempel være det du har på bankkonto eller din aksjekapital. 

Kommer du fra et annet system vil du typisk ha flere poster å føre inn. Din utgående balanse fra tidligere system blir grunnlaget for din åpningsbalanse i Eika Regnskap. Ta ut din saldobalanse ved slutt i tidligere system og legg postene inn i Eika Regnskap.

 

Slik finner du dine kunder og produkter

Du oppretter kunder og produkter i hovedmenyen til venstre, under salg.

Les mer om kunder

Les mer om produkter

 

Slik kan du føre et salg

Når du har solgt noe sender du ut en faktura til kunden din. I Eika Regnskap er det enkelt å opprette og sende faktura. Du kan sende fakturaen gjennom flere kanaler, Vipps eFaktura, e-post og EHF. 

Les mer om salg og fakturering



Slik fører du en utgift og håndterer dine leverandører

Du kan føre og betale dine regninger rett fra Eika Regnskap. Gå på Utgift under hovedmenyen til venstre, få oversikt over dine regninger og leverandører. Innboksen din fungerer som et regningsmottak. Her laster du opp fakturaer og kvitteringer, så dine leverandører kan sende fakturaene rett til din egen Eika Regnskap e-post. 

Les mer om leverandører her

 

Slik gjør du en bankavstemming

I Eika Regnskap kan en bankavstemming gjennomføres automatisk (krever at du har satt opp bankintegrasjon (Autobank - les mer her), eller manuelt (krever at du importerer kontoutskriften din fra nettbanken.

Les mer om bankavstemming

 

Dashbord og oversikt 

På dashbordet får du en god oversikt over økonomien i selskapet ditt; rask oversikt over salg, utgifter, resultat samt huskeliste og frister

 

Slik rapporterer du mva

Selger du avgiftspliktige varer og tjenester blir du mva-pliktig når du passerer en omsetning på mer enn kr 50 000. I Eika Regnskap er det enkelt å rapportere mva. Vi hjelper deg å fylle ut din mva-melding og sender den rett til Altinn via Eika Regnskap.

Les mer om registrering av mva-pliktig
Les mer om Altinn-integrasjon

 

Da har du vært gjennom de viktigste punktene for å komme godt i gang med Eika Regnskap! Det er naturlig at ikke har fått svar på alle dine spørsmål. Om du har spørsmål vil du kunne finne svaret på mye via vårt hjelpesenter. Dersom du har et større problem, kan du enkelt registrere en supportsak inne i regnskapssystemet.