Hopp til innholdet
Logg inn
Årsavslutning AS

Alt du må vite om årsavslutning for AS

Vis hjelpemeny

Slik leverer du forhåndsfastsetting

Sist oppdatert 04.07.2025

Forhåndsfastsetting innebærer å levere skattemelding for et aksjeselskap som avvikles inneværende år – altså før vanlig skattemelding for regnskapsåret er tilgjengelig. Det er selskapets styre eller dets leder som skal levere skattemelding for forhåndsfastsetting.

For å kunne levere dette via vårt system, må du aktivere Forhåndsfastsetting på Markedsplassen. Dette er et betalbart produkt.

 

Når skal det gjennomføres?

Forhåndsfastsetting gjøres mot slutten av avviklingsprosessen, men før endelig sletting meldes til Foretaksregisteret.

Selskapet må gjennom en avviklingsperiode som varer i minimum 6 uker. I denne perioden skal styret sørge for at all gjeld er gjort opp, at eiendeler selges og eventuelt overskudd deles ut til aksjonærene. Balansen må altså ryddes (tømmes) før du påbegynner arbeidet med forhåndsfastsettingen. Forhåndsfastsetting foretas for perioden fra sist fastsatte inntektsår og frem til opphørstidspunktet.

Skattemelding for forhåndsfastsetting sendes i steg 4 av den skisserte tidslinjen over avvikling.

Gangen i avviklingen av et AS:

  1. Beslutning om oppløsning
    Styret foreslår oppløsning og generalforsamlingen vedtar den. Styret overtar den daglige ledelsen.

  2. Beslutningsmelding til Foretaksregisteret
    Styret melder oppløsning ved samordnet registermelding vedlagt protokoll fra generalforsamling. Foretaksregisteret kunngjør beslutningen. Kreditorfrist på 6 uker.

  3. Oversikt og avviklingsbalanse
    Styret informerer kreditorer og utarbeider avviklingsbalanse og oversikt. Oversikt og balanse revideres hvis revisjon er valgt.

  4. Oppgjør av forpliktelser
    Styret realiserer eiendeler og gjør opp forpliktelser, og det er i denne fasen det skal sendes skattemelding med krav om forhåndsfastsetting.

  5. Utdeling og sluttoppgjør
    Utdeling til aksjeeiere. Styret utarbeider sluttoppgjør, og dette revideres hvis revisjon er valgt.

  6. Beslutning om sletting
    Styret foreslår endelig oppløsning. Generalforsamlingen vedtar sluttoppgjøret og sletting av selskapet.

  7. Gjennomføringsmelding til Foretaksregisteret
    Styret melder sletting, og det leveres samordnet registermelding vedlagt protokoll fra generalforsamling. Foretaksregisteret sletter selskapet. Her må det også tas høyde for aksjonærregisteroppgave og oppbevaring.

 

Det er viktig å være ute i god tid for å få registrert avvikling i Foretaksregisteret før årsskiftet. Fristen for å sende beslutningsmelding er vanligvis i starten av oktober hvert år, og fristen for gjennomføringsmeldingen er rundt månedsskiftet november/desember. Brønnøysundregistrene oppdaterer disse datoene hver høst.

Balansedato i årsregnskapet kan senest være 31.12. Får du ikke sendt inn forhåndsfastsetting innen 31.12, må det utarbeides og leveres vanlig skattemelding og årsregnskap for det året, og deretter sendes forhåndsfastsetting (i det påfølgende året).

Hvis du for eksempel har meldt avvikling i 2024, men ikke rekker å levere forhåndsfastsetting og sluttbalanse innen 31.12.2024, må det sendes ordinær skattemelding og årsregnskap for 2024 (i 2025). Deretter kan du sende forhåndsfastsetting og sluttbalanse for 2025 i 2025.  I dette tilfellet kan du kjøpe vår løsning for årsavslutning på Markedsplassen og velge regnskapsår 2024 ved siden av selskapsnavnet i toppmenyen. Når du deretter skal levere forhåndsfastsetting for 2025, kjøper du produktet Forhåndsfastsetting på Markedsplassen og bytter til regnskapsår 2025.

 

Hvordan fungerer vår løsning?

Før du kjøper produktet Forhåndsfastsetting, blir du tatt gjennom en veiviser hvor du svarer på noen korte spørsmål om selskapet. Dette er for å forsikre oss om at selskapet kan benytte løsningen.

Når Forhåndsfastsetting er aktivert, vil det dukke opp som et eget menypunkt i venstremenyen. Du må velge inneværende regnskapsår ved siden av selskapsnavnet i toppmenyen.

Veiviseren hjelper deg med klargjøring, og utarbeidelse av skattemelding og næringsspesifikasjon. Til sammen består dette av fire steg i tillegg til skjema for avstemming*:

  1. Forberedelser og låsing av regnskap
  2. Forskjeller og tilleggsopplysninger
  3. Skatteberegning og disponering
  4. Formue og innsending

Bruk av avstemmingsskjemaet i løsningen er valgfritt, og i steg 1 vil du få spørsmål om du ønsker å benytte dette.

Selskapet er også pliktig å levere sluttbalanse. Denne må registreres og signeres i Brønnøysundregistrene etter at disponeringen er bokført. Dette kan gjøres før eller etter innsending av skattemeldingen.

*artiklene det lenkes til ligger i kategorien årsavslutning på våre hjelpesider, men fremgangsmåten er den samme.